Trasa metra A vede ze severozápadu na východ a její barva je zelená. Na trase je 17 stanic a celková délka linky činí 17,13 km. Vlaková souprava jí ze stanice Depo Hostivař do stanice Nemocnice Motol projede za necelých 30 minut. Výstavba první části trasy A započala v roce 1973 a otevřena byla o 5 let později.
Nejprve byl otevřen pouze úsek (I.A), který vedl mezi stanicemi Dejvická a Náměstí míru a na délku měl pouze 4,7 km. Zároveň to bylo první metro, které spojovalo oba břehy Prahy.
Seznam všech stanic na trase A
| Název stanice | Bezbariérový přístup | Přestup na linku |
| Nemocnice Motol | ANO | |
| Petřiny | ANO | |
| Nádraží Veleslavín | ANO | |
| Bořislavka | ANO | |
| Dejvická | ANO | |
| Hradčanská | ||
| Malostranská | ||
| Staroměstská | ||
| Můstek | B | |
| Muzeum | ANO | C |
| Náměstí Míru | ||
| Jiřího z Poděbrad | ||
| Flora | ||
| Želivského | ||
| Strašnická | ANO | |
| Skalka | ANO | |
| Depo Hostivař | ANO |
Jízdní řady linky A naleznete – ZDE
Interiéry stanic
Když budete stát na nástupišti některé ze stanic, tak zjistíte, že je vyvedena exkluzivně a nadčasově. I po tolika letech od výstavby působí svěže a moderně. Je to především díky propracovanému nastavení světelných zdrojů v kombinaci s použitými materiály obkladů. Každá stanice má unikátní barvu, aby byla dobře odlišitelná od těch ostatních.
Základní barva obkladů je Champagne a mají kulatý tvar. Obklady jsou vyrobeny z vysoce odolného hliníku. Za designem stanic linky A stojí Jaroslav Otruba. Kromě hliníku, který byl užit na strop střední lodě a stěny za kolejištěm, byly užity na stropy bočních lodí dekorativní druhy kamene, jako je například mramor nebo žula.
Jaké jsou nejdůležitější stanice na lince A?
Nejvýznamější stanice na trase A pražského metra jsou pravděpodobně ty, které jsou přestupní nebo se nachází v centru města:
- Muzeum – přestupní stanice na trasu C, leží u Národního muzea a Václavského náměstí
- Můstek – přestupní stanice na trasu B, leží pod Václavským náměstím a Jungmannovým náměstím
- Národní třída – leží u Národního divadla a obchodního centra Quadrio
- Staroměstská – leží u Staroměstského náměstí a Židovské čtvrti
- Malá Strana – leží u Malostranského náměstí a Petřínských sadů
- Hradčanská – leží u Pražského hradu a Letenských sadů
Historie výstavby jednotlivých stanic
|
Úsek
|
Nové stanice
|
Počet stanic
|
Datum otevření
|
Délka (km)
|
Zahájení výstavby
|
|
I.A
|
Dejvická – Náměstí Míru
|
7
|
12.8.1978
|
4,7
|
01.1973
|
|
II.A
|
Náměstí Míru – Želivského
|
3
|
19.12.1980
|
2,7
|
1976
|
|
SH
|
stanice Strašnická
|
1
|
11.7.1987
|
1,2
|
1982
|
|
SH
|
stanice Skalka
|
1
|
4.7.1990
|
1,4
|
1985
|
|
SH
|
stanice Depo Hostivař
|
1
|
26.5.2006
|
1,0
|
07.2004
|
|
V.A
|
Dejvická – Nemocnice Motol
|
4
|
6.4.2015
|
6,1
|
12.2009
|