
Základní informace o trase B
Nejmladší linka metra se začala budovat až v roce 1979. Otevřena byla o 6 let později a čítala zatím pouze 7 stanic. Vedla od Smíchovského nádraží až na Florenc a délka úseku činila pouze necelých 5 km.
Na této trase se stala jedna taková zvláštnost. Otevřen byl dřív třetí plánovaný úsek než druhý. Sice se jednalo pouze o 3 stanice (Radlická, Jinonice a Nové Butovice) ale celková vzdálenost mezi nimi byla stejná jako u stanic první etapy.
Druhá část výstavby byla dokončena o 2 roky později než třetí byla o půl kilometru kratší. Lince B tak přibyly 4 nové stanice. Pátá část etapy přidala dalších 5 nových stanic (Hůrka, Lužiny, Luka, Stodůlky a Zličín) od Nových Butovic.
Jako poslední byla prozatím dokončena čtvrtá plánovaná etapa. Zvláštností je, že v této etapě jsou koleje uspořádány nad sebou. Délka čtvrté trasy má 6,3 km a vede od zastávky Českomoravská až na Černý most. Úsek obsahuje 5 stanic.
Díky dokončení 4 etapy stavby je linka B nejdelší linkou pražského metra.
Jízdní řád linky B
| Čtvrtek (min) | Pátek (min) | Sobota (min) | Neděle(min) | |
| 5 – 6:30 | 3 – 10 | 3 – 10 | 10 | 10 |
| 6:30 – 8:30 | 2 – 3 | 2 – 3 | 7,5 – 10 | 10 |
| 8:30 – 9:45 | 2 – 4 | 2 – 4 | 7,5 | 10 |
| 9:45 – 13:30 | 5 | 5 | 7,5 | 10 |
| 13:30 – 15:30 | 3 – 4 | 3 – 5 | 7,5 | 7,5 |
| 15:30 – 17:30 | 3 – 4 | 4 – 5 | 7,5 | 7,5 |
| 17:30 – 19:00 | 3 – 5 | 5 – 6 | 7,5 | 7,5 |
| 19:00 – 20:00 | 5 – 7 | 5 – 7 | 7,5 | 7,5 |
| 20:00 – 24:00 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Seznam všech stanic na trase B
| Název stanice | Bezbariérový přístup | Přestup na linku |
| Zličín | ANO | |
| Stodůlky | ANO | |
| Luka | ANO | |
| Lužiny | ANO | |
| Hůrka | ANO | |
| Nové Butovice | ANO | |
| Jinonice | ||
| Radlická | ||
| Smíchovské nádraží | ANO | |
| Anděl | ||
| Karlovo náměstí | ||
| Národní třída | ||
| Můstek | A | |
| Náměstí Republiky | ||
| Florenc | C | |
| Křižíkova | ||
| Invalidovna | ||
| Palmovka | ||
| Českomoravská | ||
| Vysočanská | ANO | |
| Kolbenova | ANO | |
| Hloubětín | ANO | |
| Rajská zahrada | ANO | |
| Černý Most | ANO |
Jízdní řady jednotlivých stanice naleznete – ZDE
Plánek
Architektura stanic
Architektura stanic na trase B je různorodá a odráží dobu jejich výstavby i umístění v městě. Například stanice Rajská zahrada je unikátní svým architektonickým ztvárněním, které ji v roce 1999 vyneslo titul stavba roku. Stanice má dlouhý tubus, který je z vrchu přístupný pro pěší. Stanice Náměstí Republiky je zase zajímavá svou polohou pod historickou budovou Obecního domu a svou barevností. Nová stanice metra B – Nové Butovice – bude navržena podle návrhu libereckého ateliéru Petr Stolín Architekt, který vyhrál architektonickou soutěž.
Jaké jsou nejvytíženější stanice na trase B?
Nejvytíženější stanice na trase B jsou pravděpodobně ty, které slouží jako přestupní uzly nebo jsou v blízkosti důležitých míst. Například stanice Florenc je přestupní stanice mezi linkami B a C a je také hlavním autobusovým nádražím v Praze. Stanice Můstek je přestupní stanice mezi linkami B a A a je situována na Václavském náměstí. Stanice Národní třída je v blízkosti Národního divadla a obchodního centra Quadrio.
